torstai 25. lokakuuta 2012

Käsinneulominen

Neulonta eli neulominen on menetelmä, jossa kulkee vain yksi lanka yhdensuuntaisena, kertautuvina kerroksina, joissa lanka kiertyy itsensä ympäri kerroksittain silmukoiksi. Verrattuna kudottuun kankaaseen, jonka valmistukseen käytetään kangaspuita, on kahteen suuntaan kulkevia lankoja: kuteita ja loimia. Joillakin murrealueilla käytetään kutomista tai tikkaamista neulomisen synonyyminä.

Neulomistekniikka on kehittynyt erilaiseksi eri henkilöillä ja eri maissa. Skandinaavisen tyylin käyttäjillä kerältä tuleva lanka juoksee vasemman käden kämmenen sisältä vasemman etusormen yli ja siitä muodostetaan silmukoita oikean käden puikolla noukkimalla.

Nykypäivän neulontabuumia siivittää blogikulttuuri. Käsityöntekijä voi tuoda esiin omia luomuksiaan, jakaa ohjeita ja saada palautetta ihmisiltä, joita kiinnostavat samat asiat. Sosiaalisenmedian aikana on tärkeää, että tiedon jakaminen ja löytäminen on helppoa ja nopeaa sekä kaikkien saatavilla.

Muistan koulun neulontatunneilta parhaiten aivan ensimmäisen neuletyöni, Nätti-Nallen. Nalle koostuu eri paloista ja jo yhdessä työssä voi havaita kehittymistä. Kädet ja jalat on neulottu ainaoikeinneuleella ja muutamassa kohdassa näyttää silmukka pudonneen. Vartalo-osiossa on ainaoikeinneuleen lisäksi tehty sileää neuletta ja pieni pätkä kaulan kohdalla joustinneuletta. Olen opetellut aika nopeasti myös nurjan silmukan, muistan ettei ollut pakko kokeilla nurjien silmukoiden tekemistä. Olin lopputulokseen tosi tyytyväinen ja ylpeä työstäni. Neulominen oli helpon tuntuista minulle ja pidin siitä heti. Tämän jälkeen neulontakerrat olivat käsityötunneilla parhaita ja joissa tunsin onnistumisen hetkiä eniten. Käsityötunnit eivät olleet tekemisen kannalta mielituntejani, pidin enemmän niiden rennosta tunnelmasta. Mutta onnistuneesta kokemuksesta neuleharrastus alkoi ja neulomisesta tulikin lempikäsityötekniikkani.

Neulontaa opetettaessa tulisi ottaa huomioon oppilaiden ennakkotiedot. Joku oppilas saattaa jo osata neuloa ja ehkä neuloo eri otteella kuin opettaja. Opettajan olisi hyvä hallita useampia tapoja tehdä sama asia, mutta opettaessa käyttää johdonmukaisesti yhtä.
Aloittelijan kannattaa aloittaa suhteellisen paksulla langalla ja puikoilla. Langan tulisi liikkua hyvin puikolla, mutta ei niin paljoa että silmukat uhkaavat tippua puikolta. Villa/villasekoitelanka on paras vaihtoehto.
Kannattaa edetä tasoneuleesta suljettuun neuleeseen sekä opetella ensin oikea silmukka ja tämän jälkeen nurja silmukka. Kun osaa perusasiat kunnolla, on helppo lähteä varioimaan oman mielenmukaisesti.
Vasenkätisten olemassa olo on hyvä muistaa. Jotkut vasenkätiset neulovat kyllä oikealta, mutta eivät kaikki. Opettajan tulee tietää kuinka vasenkätinen neuloo, jotta vasenkätisen työ onnistuu eikä tule ylimääräistä turhautumista, kun ei hahmota neulomista. Jokaisen oppilaan tulisi saada mielekäs kokemus käsityötunneilta ja se ei saisi olla kiinni siitä ettei opettaja osaa neuvoa vasenkätistä vasenkätisesti.

Ajankohtaisten asioiden seuraaminen on tärkeää opettajan työssä. Ajankohtaisia asioita ja ilmiöitä voidaan myös hyödyntää neulontatunneilla. Esimerkiksi Arnen ja Carloksen joulupallo-ilmiö on tällainen.
Joulupallot

Kun osaa tehdä perusasiat neulomalla siitä on hyötyä vaikeaoloisissa kuvioissa. Monesti vaikeanoloiset kuviot neulonnassa on toteutettu perussilmukoiden avulla. Esimerkiksi useissa pitsineuleissa on kyse langankiertojen ja yhteenneulottujen silmukoiden ryhmittelystä.
Herringbone
 ohje

Kennoneule (nurjia ja oikeita silmukoita)

Lähteet:
Stanfield, Lesley ja Griffits, Melody:
Neulojan käsikirja - silmukat, palmikot, kuviot: yli 160 mallineuletta käsityön ystäville

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti